måndag 7 februari 2011

Det händer saker i Vaxholm

Vid besök i Vaxholm under vinterhalvåret så kan man inte låta bli att slås av det lugn som vi har. Man stiger ur bussen på Söderhamnsplan och ser ut över fjärden och andas in lite skärgårdsluft och lugnet infinner sig. Det är verkligen slående hur denna lilla stad förändras efter årstiderna. Under sommaren så är det strömmar av besökare som strosar på gatorna, tittar i de fina butikerna och kanske planerar en härlig dag vandrandes på Bogesund eller paddlandes kajak. Men just nu är det stilla.

Vaxholm har dock mycket att erbjuda och inte bara på sommaren. Kanske verkar det lugnt just nu men det är verkligen inte tråkigt. Man håller på att planera för, det nya för i år, Strömmingsloppet den 14 maj. Det första i sitt slag då man kan ta en liten löptur runt Vaxön.  Jag håller inspirerande matlagningskurser året runt mitt i centrala Vaxholm. Våra butiker i stan har mycket att erbjuda om man känner sig shopping sugen och på Rådhuset pågår en utställning med inte mindre än två konstnärer. Vi har vår egen super charmiga biografteater, musikevenemang och ett starkt föreningsliv. Detta är bara ett fragment av vad Vaxholm har att erbjuda. I denna blogg kommer jag uppdatera er om vad som är på gång i Vaxholm.  Mycket då jag själv som relativt nyinflyttad märker att t.o.m vi som bor här missar intressanta event i stan. Så här kommer jag berätta om allt jag hör talas om så tipsa mig gärna.

Allt gott
//Amanda

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt, Amanda!
    Hoppas att du får många härliga tips att dela med dig till oss andra!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jättebra idé, Amanda!

    Jag ska förse dig med det jag vet händer på Kastellet och Bogesund - mina "hjärtebarn" här i Vaxholm. Intressant är att MÅNGA Vaxholmare inte har en aning om vad som händer på Kastellet trots ständig information i bl. a Lotsen! Att det finns "Fångarna på Kastellet" t.ex sedan 1996... alltså en aktivitet som pågått många år. Kastellet är ju ett av de mest unika vi har i vår kommun så det är väl värt ett besök av alla och inte minst Vaxholmarna - något att vara stolta över!!!

    Kram och lycka till!

    Michelle :)

    SvaraRadera
  3. I Parkvillan ute på Bogesunds slottsvandrarhem är cafét öppet varje söndag kl. 12-16. Där serveras bl.a sopplunch och afternoon tea!

    På övervåningen i Parkvillan finns Muchis fantastiska garner (www.muchis.se)

    M:)

    SvaraRadera
  4. Maila mig så skriver jag om det så vi kan samla på oss sökbara poster om allt som är på gång här. Toppen!

    SvaraRadera